2021年5月1日土曜日

音楽 : Anthony Moore "The Only Choice"






スラップ・ハッピーのアンソニー・ムーアがAnthony Moreと名乗っていた時期(1984年)のレアな12インチシングル「The Only Choice c/w Judy Judy / O For The Ocean」UKオリジナル初回盤。

(1984 UK PARLOPHONE 12R 6081) 

A面の哀愁の名曲「The Only Choice」の美しいオーボエ・ソロはドリーム・アカデミーのケイト・セント・ジョン、他の曲ではダグマーがバック・コーラスで参加しています。
B1「Judy Judy」は、79年のAnthony More名義の1st「Flying Doesn’t Help」に収録のこちらも名曲「Judy Get Down」のセルフ・リメイクです。

A1:The Only Choice
B1:Judy Judy
B2:O For The Ocean


 

Anthony Moore "The Only Choice" [CD]

Label: Blueprint - BP311CD

ミニマル・ミュージックの名作[Pieces From The Cloudland Ballroom]、[Secrets Of The Blue Bag]でも有名な、Slapp Happyの創設メンバーにしてHenry Cowと協力し重要なムーヴメントを起こしてきた奇才Anthony John Moore。オリジナルは84年に異なるジャケットデザインにてリリースされた[The Only Choice]に、若干の曲入れ替え曲順変更を加えたBlueprintからの編集版。ニューウェーヴ、パンク精神を軸に独自のポップセンスをしっかりと落とし込んだ先鋭アートロック。

音楽 : Anthony Moore & The Missing Present Band "The Present Is Missing"


Anthony Moore & The Missing Present Band "The Present Is Missing" [LP]

Label: A-Musik - a39v

Slapp Happyの創設メンバーにして、Henry Cowと協力し重要なムーヴメントを起こしてきた奇才Anthony John Moore。71年1st [Pieces From The Cloudland Ballroom]、 72年2nd [Secrets Of The Blue Bag]、共にソロ名作として知られていますが、本作はドイツA-Musikから2016年にリリースした、ほぼTherapeutische Horgruppe Kolnとメンバーが被る実験集団The Missing Present Bandとの共作。ピアノの点描演奏、それを引き伸ばした流麗な持続音も多く使用され、The Missing Present Bandが発する違和感のある様々な音響と絶妙なバランスで絡んで行きます。氏のミニマル作&アンビエント好きに激推しの一枚です。

a-Musik is honoured to present a new album by one of our all-time favourites, Anthony Moore. We've been faszinated by his work, both with Slapp Happy and solo, since quite a long time now, and are happy to release this LP with wonderful live recordings he did with The Missing Present Band in Cologne in late 2015. "In a surround-sound melee of songs, soundscapes and electrickery, time is sonified in an affectionate tribute to Laika, Belka, Strelka and the rest of their canine comrades who gazed into the heart of our galaxy. At the close of the year on a dark night, Anthony Moore & The Missing Present Band took to the stage of the Stadtgarten Cologne. It was the 7th November, 2015. Opening with 'PianoWaves', a fine gloom filled the sonosphere as the auditorium sank beneath the waves; the audience submerged in a bathyscaphe tri(e)ste; darkness is where you see most, out beyond the horizon and innerly. This first piece (originally assembled on ancient machines in the basement of New York underground movie-maker Steve Dwoskin and featured in David Larcher's first film 'Mare's Tail') was followed by 'The List'. The text, like a diary, recounts the processes that went into the making of the piece itself; a recursive, dry recitative, but embedded in a fertile landscape of electronic plantlife. Songs emerged; 'It's Fear that makes you weightless', a homage to the early EMS synthesizers of Peter Zinovieff. Next, 'Pulmonary Breath Sounds', a breathless rendition of a training manual for doctors studying the art of auscultation; listening with stethoscopes. Then came the immersive, multichannel salute to the Russian space dogs; a barkophonie orbiting planets in the black ocean of space." (Anthony Moore, from the liner notes)

音楽 : Anthony Moore & Therapeutische Horgruppe Koln "Ore Talks"





Anthony Moore & Therapeutische Horgruppe Koln "Ore Talks" [2LP + 20 page booklet]


Label: KHM

Slapp Happyの創設メンバーにして、Henry Cowと協力し重要なムーヴメントを起こしてきた奇才Anthony John Moore。71年1st [Pieces From The Cloudland Ballroom]、 72年2nd [Secrets Of The Blue Bag]、共にソロ名作として知られていますが、こちらはかなり実験的なテキスト・ベースの表現を行う集団Therapeutische Horgruppe Kolnと共に制作した2017年の2LPタイトル。地中奥深くに埋められた鉱物が地表へと奇妙な信号を発するという難解な?コンセプト掲げ、Anthony Mooreがテキストを朗読、他メンバーは様々な手法でエレクトロニクスやオブジェを使い奇怪なサウンドを紡いでいくという超クールなエレクトロアコースティック。GRM系からフィールドレコーディングまでに響く大推薦の一枚。ブックレットには本作のアイデアに関するテキストを掲載。

Lavish gatefold sleeve with booklet. a double LP of essentially electronic and noise-based pieces paired with astonishing texts spoken by the legendary Anthony Moore. The concept is that objects of value, artifacts or minerals, buried deep in the ground send strange signals through the earth up to the planet's surface. they are detected by the ears and instruments of miners, explorers and archaeologists who are tuned-in to the subterranean frequencies. the album contains a large booklet explaining this idea and feauring many pages of eccentric writing about sound." Few copies available. comes in gatefold sleeve with nice booklet

音楽 : 小杉武久

限定400部、 2019年に同SlowscanがLP化した廃盤作品に新たな未発表録音を追加、リマスター仕様の2LPフォーマットとして再リリース!!オリジナルはSlowscanが1994年にフルクサス30周年を記念して制作した木箱入り8本組カセットに収録録された内の一つである小杉武久 氏の[August 14, 1991]。この32分に及ぶ激レア音源に、なんと今回が初出という音楽家Ted Szantoとの1979年のライブエレクトロニクス即興を加えた拡張版2LP!!ヴァイオリン、エレクトロニクス、テープを軸に使い、テキストやら笑い声の加工、電子ノイズの放射を行う、高密度且つ身体性の強いパワフルな掛け合いは仰け反る程にカッコ良い最強の名演!! 

 Slowscan's latest, a stunning, remastered vinyl edition of Takehisa Kosugi's New York, August 14, 1991 - expanded to include an entire second LP of recordings made by the composer with Ted Szànto in Amsterdam during 1979 - Bristles with energy, physicality, and immediacy, representing a highwater mark from one of the most important experimental composers of the last 100 years. * Edition of 400 copies. Remastered audio * Of all the incredible artists to have emerged from Japan’s thriving scenes of avant-garde and experimental music, it is hard to call to mind a figure as iconic, visionary, or influential as the composer and performer Takehisa Kosugi. His work represents ground zero for nearly everything that has followed in its wake. Surprisingly, despite his position in history, Kosugi’s discography remains relatively underpopulated, with the majority of its scarce offerings almost impossible to obtain. In addition to incredible sounds, this positions Slowscan’s newly remastered and expanded LP - New York, August 14, 1991 - as an incredibly important event. Not only does it present the best sounding release of these recordings to date, but it expands to a double LP, with a never before issued series of recordings - Unnamed Information (I, II, III) - created with the vastly under-appreciated composer Ted Szànto in 1979. Yet another crucial offering from Slowscan that towers with historical importance, this one is impossible to recommend enough. Takehisa Kosugi, who sadly passed away in 2018, first emerged onto Japan’s avant-garde music scene during the 1960s as a meter of the country’s first improvisational music collective, Group Ongaku, as well as being an important contributor to the Fluxus movement. In 1969, he founded the seminal outfit, The Taj Mahal Travellers - leaving his mark on the wilder avenues of psychedelia forever - before, in 1975, embarking on his first solo album, Catch Wave, easily among the most important and influential statements in all of experimental music. Over the late 70s and across the 80s and 90s, Kosugi produced a small number of solo releases - partially due to his focus on live performance and general ambivalence regarding the value of audio documentation - as well as an equally slim number of collaborations with seminal figures like Toshi Ichiyanagi, Michael Ranta, Steve Lacy, Yuji Takahashi, Akio Suzuki, and a handful of others. Slowscan’s newly remastered and expanded LP, New York, August 14, 1991, roughly straddles the period of his greatest output, comprising stunning lives recordings from 1991 and 1979 respectively. The first LP in the collections captures the composer performing live in his apartment in New York, and represents one of only a handful of authorized recordings of its kind. Utilizing pre-recorded environmental sounds recorded in the city of Ferrara, in Italy, various noises, sounds from the actual performance [a plastic bottle in which a small microphone is installed for pick up voice & other sounds], electronics, and a time-delay machine and pitch shifter, the work channels Kosugi’s long-standing desire to realign and revitalize human sensibility by jolting the mind through the operations of chance and spontaneity. The result is a startlingly visionary body of sound that stretches across 2 sides, gathering intricate, environmental ambiances and captured sonic fragments, deftly manipulated and infiltrated by electronic pulses and various other interventions, toward an immersive and cohesive sonic environment, that drowns the ear in sheets of detail. The second LP in this collection comprised a never before released recording of a live improvisation made by Kosugi and the composer, Ted Szànto, entitled Unnamed Information (I, II, III), made in Amsterdam on June 12, 1979, that features Kosugi on violin & electronics and Szànto on tapes & electronics. Bordering on an ecstatic sonic assault of the highest order, the work’s 3 movements range from incredible arrangements of electronic noise and tonality to a stunning effort of vocalising musique concrete - all constructed with an incredible sense of immediacy and physicality - making the album easily one of the most noteworthy recordings from Kosugi to have emerged thus far.

2021年4月28日水曜日

美術 : 月街星物園:まりの・るうにい著






月街星物園 著:まりの・るうにい


LIBRAIRIE6 2014年初版 展覧会図録 ハードカバー 189×121㎜ 57ページ

稲垣足穂に捧げられたパステル画の宇宙世界。常闇の宇宙と輝く星が幻想的で静かな雰囲気を構築しています。

2021年4月26日月曜日

音楽 : Peter Brötzmann Octet – Machine Gun







Peter Brtzmann Octet Machine Gun
BR BR 2

A Machine Gun
B1 Responsibl
B2 Music For Han Bennink

Acoustic Bass Buschi Niebergall, Peter Kowald
Baritone Saxophone, Tenor Saxophone, Producer Peter Brtzmann
Drums Han Bennink, Sven-ke Johansson
Piano Fred Van Hove
Tenor Saxophone Evan Parker, Willem Breuker

Recorded May 1968/"Lila Eule"/Bremen

会社名など

クレジット

ノート

Recorded May 1968/"Lila Eule"/Bremen

First edition of this record, privatly released by Peter Brötzmann.
Later reissued on FMP: Machine Gun

2021年4月25日日曜日




 


初出未発表音源収録。〈Slowscan〉から1993年に出版されたフルクサス作家を集めた超入手困難&幻の8本組の木箱製カセット・コンピレーションである「Fluxus Anthology 30th Anniversary 1962-1992 Sound Events」に収録されていた、グループ音楽、タージマハル旅行団等の活動でも知られる日本が誇るサウンドアート巨匠、小杉武久(1938-2018)の1991年激レア音源の再発盤ヴァイナルが、作曲家のTed Szàntoと1979年6月12日にアムステルダムの即興ライブで録音した未発表音源『Unnamed Information (I, II, III)』を追加収録してリマスター拡張プレス。
オリジナルは一生に一度出逢えるか分からないほどの超鬼レア音源であり、小杉本人が公式に認めた数少ないライブレコーディングの一つ。本作に収録の音源は、ニューヨークの小杉のアパートでライブ録音された30分越えの大曲。テープ処理された鳥の声やタイム・ディレイ・マシーン、ピッチ・シフターなどを様々な仕掛けと素材を駆使し、まるで虚無の森へと迷い込むような不可思議な響きを顕現させる、驚異的な音の彫刻へと練り上げています。新たに収録された幻の音源には、小杉のバイオリンとエレクトロニクス、ザントのテープとエレクトロニクスでの演奏を収められており、全てが信じられないほどの即時性と身体性をもって表現され、こちらも言うこと無しな凄まじい出来です。限定400枚。

音楽 : V.A.-2 TO 10 サキソフォン・アドヴェンチャー









V.A.
2 TO 10 サキソフォン・アドヴェンチャー
PROZ-7907



1970年に行われたジャズ・ワークショップの実況録音。
村岡建、高木元輝、加藤久鎮の3 人のサックス奏者を中心に【個性の表出とグループ・コンセプション】と【集団即興演奏の可能性】を追求した演奏である。
片面には高木と豊住芳三郎のデュオによる究極とも言える即興演奏を、もう片面には菊地雅章の作・編曲/指揮によるテンテット(佐藤允彦、鈴木宏昌、ジョージ大塚などが参加)での重厚な集団即興を収録。
日本のフリー・ジャズ史上、最も重要で、かつ希少性の高い作品である。
監修:尾川雄介(UNIVERSOUNDS)

【収録曲】
SIDE A
1.深海

SIDE B
1.プロット

美術 :  小杉武久版画集「Ear Drum Event」












小杉武久版画集「Ear Drum Event」

小杉武久Takehisa Kosugi
1998 シルクスクリーン9枚
限9 アクリルケース Gallery360シール
S:23×51.5シルクスクリーン9枚(1枚にサイン)