2016年2月27日土曜日


First vinyl reissue of the landmark 1967 debut album by AMM, AMMMusic. Remastered and cut by Rashad Becker at Dubplates & Mastering, Berlin. Exact replica sleeve by Stephen O'Malley. "Coinciding with the 50th anniversary of its recording in 1966, this reissue makes one of the cornerstones of the experimental music tradition available again in its original form, replete with Keith Rowe's beautiful pop art cover and the terse aphorisms by the group that served as its original liner notes. A testament to the interaction between the experimental avant-garde and the countercultural underground, the album was originally released on Elektra, recorded by Jac Holzman (the label's founder, responsible for signing The Doors, Love, and The Stooges) and produced by DNA, a group that included Pink Floyd's first manager, Peter Jenner (the title of Pink Floyd's 'Flaming' is a tribute to AMM's 'Later During a Flaming Riviera Sunset'). Formed in 1965 by three players from the emerging British jazz avant-garde -- Keith Rowe and Lou Gare had played with the great progressive big band leader Mike Westbrook and Eddie Prévost played in a post-bop group with Gare -- AMM quickly evolved from a free jazz group into something decidedly more difficult to categorise. By the time these recordings were made, two more members had joined the group: another Westbrook associate, Lawrence Sheaff, and the radical composer Cornelius Cardew. Then at work on his masterpiece of graphic notation Treatise, Cardew brought with him extensive experience of the post-serialist and Cageian currents in contemporary composition. Using a combination of conventional instruments and unconventional methods of sound production (most famously Keith Rowe's prepared tabletop guitar, but also prepared piano and transistor radio), the group performed improvised pieces often running for over two hours and ranging from extended periods of silence to terrifying cacophonies.

2016年2月26日金曜日

音楽 : 高柳昌行 / アングリー・ウェーヴス


高柳昌行 / アングリー・ウェーヴス VOL.1 / JINYA DISC / JPN / CD / B29

VOL.1 (1st Set)
1.Fab Prophet (8:56)
2.84826-1 (14:56)
3.Slow #1-SumerTime (7:36)
4.Fab HolyHoly (19:33)


高柳昌行 / アングリー・ウェーヴス VOL.2 / JINYA DISC / JPN / CD / B30

VOL.2 (2nd Set)
1.Fab Wizard (17:24)
2.Slow #2 (12:05)
3.Fab Spirits (14:52)
4.Fab Universal Indians (6:01)

ANGRY WAVES
Masayuki Takayanagi : electric jazz guitar
Nobuyoshi Ino : contra bass
Hiroshi Yamazaki :drums

本作は、1984年8月26日/横浜・エアジンでの二部構成のライブを高柳自身が録音したカセットテープからCD化。このライブの翌年初頭にはアクション・ダイレクトへの移行を開始している。高柳の、“フリー・ジャズの可能性の追求”の到達点を記録した貴重な音源。
「井野信義、山崎比呂志の2人と語らって「アングリー・ウェーブス」を結成したのは1983年の春頃であり、1985年頃まで、常に過激であることを条件に活動した。ジャズ・ギター史は Jim Hall 辺りで中断したまま、フリー・ジャズ期を素通りし、ヨーロッパのインプロヴァイズド・ミュージックに収れんされる訳であるが、この空白の期間を埋めなくては“個”としてのジャズ史が満足しない、為の、演奏活動だったことは大きな理由のひとつである(社会的、政治的な自己の抱える問題は等位であるが、割愛する)。方法論的には Albert Ayler のアナリーゼから可成りの示唆を得たし、アルバムの中にも引用しているが、全て切掛けに過ぎない。これらのことに依り(イン・ビート、イン・コードの範囲に限るが)ギター史の中に埋没したフリー「ジャズ」期を不十分乍ら充填しえたと観念し、同時に “内なる” ジャズ史が完結?する、又は、しない。実証として現在のノイズ・パフォーマンスを聴いて頂く他はない。」 - 高柳昌行 (Disk-Unionより転載)